
ولا بيتعرف علي ايه جديد
وبصيت لنيرة والدموع في عنيا
وقلت باسف
انا بعترف اني كنت غبية
فا سالتني نيرة بشفقة
وقالتلي..ليه بتقولي كده حبيبتي
قلت…انا كان كل همي اني اجهز لعمر اكلة
و المفروض زي ما كنت بهتم اني احشي معدة ابني
كنت اهتم اني املي دماغة بمعلومات عن دينة
واعرفة ايه الحړام
وايه الحلال
ايه الغلط وايه الصح
بس انا للاسف ..
كنت فاهمة ان التربية هي اكل وشرب ولبــ,,,ـس هــ,,,ـدوم نضيفة
مكنتش اعرف ان العقل والفكر كمان
لازمهم غذي وتنضيف
كان لازم اقرب انا من ابني
واصاحبة…
وافهمة الي هو مش فاهمة
كان لازم احصنة
ضد الافكار المســ,,,ـمۏمة
كان لازم يتوجه مني انا
ويفهم مني انا
بدل ما يجي حد غيري…
ويملي عقلة
بافكار غلط ويد..مر حياتة
وحياة عيلة كاملة
زي ما حصلنا دلوقتي
وبعدما خلصت كلامي وتانيبي لنفسي
وفي وسط الكلام
قلت اسال نيرة
عن السؤال الي كنت عايزاها عشانة
فقلت..
تصدقي يا نيرة
اني قابلت واحدة ست
ابنها… كان مع الولاد
الي مــ,,,ـاتوا في المركب
وصعبت عليا اوي
فا ردت نيرة
وقالتلي..
مسكينة فعلا
ربنا يصبرها علي فراق ابنها
-
زوجة أبينوفمبر 14, 2025
-
زوّجها والدها منقوله بقلم مجهولنوفمبر 4, 2025
-
قصه واقعيهأكتوبر 19, 2025
-
حيهسبتمبر 30, 2025
يؤدي ارتباط أسعار الذهب وسعر صرف الدولار بتكاليف المواد الخام والاستيراد إلى تأثير مباشر على أسعار السيارات في الأسواق.
قلت…لا دي مشكلتها اكبر من كده
فسالتني نيرة بتعجب
وقالت..
في مشكلة اكبر من مــ,,,ـۏت ابنها
قلت ايوه..
اصلها قالتلي حاجة غريبة اوي
فسالتني نيرة
وقالت..قالتلك ايه
قلت..
قالتلي..انها بعدما شافت چثة ابنها
واتاكدت من مۏتة
بنتيجة الحمض النووي
اتفاجئت بعدها …
بان ابنها راجعلها ..لكن مش بيتكلم
فاقد النطق وللاسف دلوقتي
هي مش عارفة ان كانت تصدق نتيجة الخمض النووي والچــ,,,ـثة الي شافتها
ولا تصدق ابنها الي معاها دلوقتي
فا ردت نيرة
وقالتلي..
يمكن الولد الي ظهرلها ده شبة ابنها مش اكتر
قلت..لا
هي بتقول..
ان في عــ,,,ـلامات
في جــ,,,ـسم الولد الي رجع
كانت موجودة في جــ,,,ـسم ابنها فعلا
فا ردت نيرة
وقالتلي…
غريبة فعلا الحكاية دي
وسالتني نيرة تاني
وقالتلي
انتي متاكدة
ان نتيجة التحليل الحمض النووي
الي عملوا للچثــ,,,ـة
اكدت انها چــ,,,ـثة ابنها فعلا
قلت…ايوه
فا ردت نيرة
وقالت..
خلاص يبقي الحل الوحيد
انها تعمل للولد الي معاها دلوقتي
تحليل…
دي.. ان.. ايةحمض نووي
وكملت نيرة اقتراحها باسف
وقالت.
.بس الست المسكينة دي
لازم وهي بتعملة تحليل الحمض النووي
لازم كمان تعمل لابنها تحليل اېدز
في اللخظة دي
افتكرت موضوع الاېدز
وبطني وجعتني
وقلت لنفسي…
يظهر ان فرحتي برجوع ابني
نستني مصېبة الاېدز كمان
ودلوقتي…
لو تحليل الحمض النووي
اثبت ان الي جوه ده
يبقي ابني
هقاابل صدمة تانية
وهي…
ان الولد ممكن جدا يكون مصاپ بالاېدز
وده معناه انه لو طلع ابني
فا هفقدة برضوا
وقمت من ادام نيرة
وانا قي دوامة
والدنيا بتلف بيا اكتر من الاول
وبعدما ما نيرة مشيت
اخدت عينة من شعر عمر… ولعابة ريقة
وروحت عملتلة تحليل حمض نووي..
وقولت اخلص
من حاجة …حاجة الاول…
وقررت اني …
انتظر لغاية ما نتيجة الحمض النووي تظهر
واتاكد الاول
ان كان الولد ابني الاول او لا
ولو طلع ابني
ابقي اعمل تحليل الاېدز
المهم…
فضلت منتظرة نتيجة التحليل
وانا علي اعصابي
وبعد مرور اكتر من
اسبوعين
كنت بعاني فيهم
من القلق التوتر
وفي نفس الوقت..
كنت براقب عمر بدقة اكتر
والغريبة
اني كنت بلاحظ عليه
انه صاحي معظم الوقت تقريبا
ده بخلاف صمتة الدائم
وكمان كان.. بيصدر صوت انين غريب
كان بيرعبني
اااه..
نسيت اقولكم
اني كنت في الفترة دي
بتجنب الحديث مع كريم جوزي خالص
وكنت ماجلة كل حاجة في حياتي
لبعد نتيجة التحليل
حتي اخواتي مكنتش بقعد معاهم الا نادر
ومقلتش لاي حد
اي حاجة
عن عمر الي معايا جوه
وفضلت علي كدة
لغاية ما جه اليوم…
الي روحت استلم فيه نتيجة التحليل
ومش هتصدقوا نتيجة
التحاليل كشفت عن اية…..
بعدما مرت الايام ثقيلة
اخيرا….
ظهرت نتيجة التحليل
الي انا عملتها لعمر ابني
عشان….
جه اليوم الي ظهرت فيه النتيجة
واول ما وقفت ادام دكتور التحاليل
سالتة بلهفة
وقلت..
اية نتيجة التحليل يا دكتور
ابني مريض بالاېدز
ولا مش مريض
فا بصلي الدكتور
وقالي..
اطمني يا مدام
النتيجة سلبية
يعني ابنك دمة زي الفل
ومفيهوش
الحمد لله
في اللخظة دي
حسيت اني عايزة اسمع الاجابة تاني
عشان اقدر اصدق
الي سمعتة
فا سالت الدكتور
وقلتلة
لا..قول الي انت قولتة
تاني..والنبي
قولة تاني يا دكتور
وحياة ابوك
فا كرر عليا الدكتور نفس الي قالة من دقيقة
وقالي..
بقولك اطمني
فا اللحظة دي
شعرت اني انا …وابني
اتولدنا من جديد
ولقيتني بسجد لربنا
سجدة شكر
وبعد ما روحت علي البيت
اتوضيت… وصليت
وفضلت احمد ربنا
وانا بعيط
وبعدها…
قعدت مع نفسي
واسترجعت كل الذكريات السودة
الي مرت عليا
وافتكرت كل الي حصل
ليا انا …وابني
وحسيت اني عاملة بالظبط
زي الي اتعرض لانفجار قنبلة
هو… وابنة
و ربنا
انقذهم منها
علي اخر لحظة
فا رجعت اشكر ربنا تاني
انه انعم علي ابني
وانقذة من المړض الممېت
الي اسمة الاېدز
وبمجرد ما جه في بالي المړض ده
افتكرت بسرعة
كريم…
ومعرفش ليه كريم ساعتها
صعب عليا
يمكن عشان
انا في اللخظة دي
كنت اتاكدت من صدق كلامه
لما قالي انه ملمسش ابني
ولا يمكن
عشان شعرت ناحيتة بالامتنان
لانة ملمسنيش
عشان ميعرضنيش للعدوي
او يمكن..
عشان حسيت
اني هفقدة قريب لما ېموت
ويسيبني
مش عارفة
بس كل الي كنت عارفاه
ان كريم كان انسان غبي
عشان اختار اسلوب حياة غلط
عجل بنهايتة
ولقيتني بقول…
مسكين يا كريم
اكيد محدش علمك ..
ان الانسان باختيار اسلوب حياتة
ممكن يبقي سعيد طول العمر
وممكن يشــ,,,ـقي طول العمر
وبدات افكر ازاي اخفف عن كريم
في الايام القليلة
الي فاضله له
والاهم من ده كلة
كنت بفكر ازاي
اقنع كريم بانة يتوب لربنا…
علي الفاحشة الي كان بيرتكبها
قبل ما ېموت ويتحاسب
ويدخل
جهنم والعياذ بالله
وفي اللحظة دي
لقيتني انتفضت من مكاني
وقلت..
لا….عذاب الاخرة عظيم
وكريم لازم يتوب قبل فوات الاوان
ايوه…
انا لازم اقنعة بالتوبة
وفورا
وبسرعة روحت علي او.ضة كريم
عشان اتكلم معاه
لكن..
.ملقتوش في الاو.ضة بتاعتة
فا قلت يبقي اكيد في المطبخ
وفعلا..
لما روحت المطبخ لقيتة هناك
وكان بيبدء في عمل المشروب بتاعة
واول ما كريم شافني
سالني
وقالي…اعملك معايا نسكافية
فا اخدت من ايدة الكاتيل
البراد الكهربائي
وقلت..لا…
سيبلي انا المهمة دي
واستريح انت
فا مدلي كريم ايدة بالبراد
وهو مستغرب
من معاملتي الرقيقة معاه
وقالي ..
ربنا يكملك بعقلك
اتفضلي البراد اهوه
وفعلا ..
وقفت معاه في المطبخ
وانا بعملة النسكافية
وكان كل هدفي
اني انتهز الفرصة …
واتكلم معاه..
وافهمة حجم العقۏبة والعڈاب الي منتظرة بعد المۏت…
وانصحة بالتوبة
لكن..قبل ما اتكلم
ولا افتح معاه اي موضوع
لقيتة بيبصلي
وبيسالني
وقالي..
مش هتعرفي تعملي نسكافية زي الي انا بعملة
فا قلتلة..
بيتهيالك…
دنا هبهرك
فا رد وهو بيضحك
وقالي..
يا بنتي متحاوليش دنا مسميني كريم نسكافية
فا بصتلة وابتسمت
وقلتلة..
بصراحة بقي انت عندك حق
انت فعلا بتعملة حلو اوي
فا رد بسعادة
وقالي..
اخجلتم تواضعنا
وسالني
وهو بيمزاحني
وقالي..
امال هتقولي ايه
لما تدوقي الاكل الي بعملة كمان
فا جاريتة في المزاح
وقلتلة..
صادق طبعا..
بس الكلام ده تقولة لحد غريب
لان ذكري الرز المعجن الي عملتة اول ما اتجوزنا
مش عايزة تروح من دماغي
فا ضحك كريم
وضحكت انا كمان
وانتهزت لحظة الصفا الي كنا فيها
وقلتلة…اسفة
فا سالني
وقالي..بتقولي ايه
قلت..اسفة اني اتهمتك
ارجوك سامحني
فا بصلي كريم بتعجب
وقالي..انتي النهاردة تتحسدي
و لازم تتبخري
فا رجعت ضحكت تاني
وبعدها
سالتة سؤال مفاجئي
وقلتلة..
انت لية سيبت مراتك الاولي
فا وقف كريم عن الضحك
وبعدها..بصلي
وقالي..
طيب ليه السيرة الهباب دي دلوقتي
ما كنا كويسين
فا قلتلة..
خلاص انسي السؤال
فا سكت كريم …ومردش
وكانة مصدق
فا بصيتلة
وقلتلة..
علي فكرة انت انسان كويس
وفيك حتة طيبة
وممكن ربنا يغفرلك ذنوبك كلها
لو توبت توبة نصوحة
وعاهدت ربنا
انك مش هترجع للذنب تاني مهما حصل
فا بصلي








